راز عملکرد متفورمین در کاهش خطر ابتلا به سرطان کشف شد

18 ژانویه 2012

درسال 2005 دانشمندان اسکاتلندی اعلام کردند که میزان ابتلا به سرطان درمیان افراد دیابتی که متفورمین مصرف می کنند بطور غیر منتظره ای پایین تر از سایر افراد است . مطالعات بسیار دیگری نتایج مشابه ای را در این مورد اعلام کردند و کاهش خطر ابتلا به دیابت را تا 50 درصد تخمین زدند.

اما مکانیسمی که سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف این دارو (متفورمین ) می گردید همچنان نامعلوم بود.

محققین دانشگاه McGillو Montreal  در تحقیق اخیر که در مجله ی the journal cancer prevention Researchبه چاپ رسید  یافته های غیر منتظره ای را به چاپ رساندند. آنها متوجه شدند که مصرف متفورمین سبب کاهش میزان موتاسیون سلولی وتخریب DNAمی شود.

دانشمندان ارتباط مستقیم موتاسیون (جهش در DNA) را با ایجاد سرطان از قبل می دانستند اما امکان کاهش خطر ابتلا به سرطان با ممانعت از بروز موتاسیون را قبل از این بررسی نکرده بودند.

دکترpollakمی گوید: این موضوع بسیار قابل توجه است که داروی متفورمین که یک داروی ارزان قیمت و بدون حق امتیاز است ومصرف آن بسیار گسترده و ایمن می باشد دارای چندین عملکرد بیولوژیکی است که ممکن است نتیجه ی آن کاهش خطر ابتلا به سرطان از طریق کاهش موتاسیون درسلولهای سوماتیک باشد.

این یافته ها مشخص نمود که یکی از مکانیسم های پیشگیری از سرطان جلوگیری از ایجاد جهش یا موتاسیون است.

در حقیقت متفورمین سبب کاهش میزان گونه های فعال اکسیژن (ROS)و جلوگیری از تخریب DNAمی شود. اکسیژن های فعال عوامل تخریب DNAهستند. اکسیژن های فعال محصولات جانبی مراحل تولید انرژی از مواد غذایی درسلول هستند.

تولید انرژی درمیتوکندری که یک ارگان سلولی است با سوزاندن نوترنیت های غذایی در چرخه های سلولی انجام می شود. در مطالعات قبلی مشخص گردید که میتوکندری یک جایگاه عمل برای عملکرد ضد دیابتی متفورمین است اما در آن مطالعات به کاهش تولید اکسیژنهای فعال (ROS)و کاهش سرعت تجمع تخریب DNAاشاره ای نشده بود.

پرفسور ferbeyreمی گوید: ما در یافتیم که متفورمین همانند یک آنتی اکسیدان کلاسیک عمل نمی کند. این دارو به طور انتخابی از تولید ROSها در میتوکندری های تغییر یافته نظیر آنهایی که در سلولهای حاوی موتاسیونهای سرطان زا دیده می شود، جلوگیری می کند.

دکترpollakمی گوید: یافته های این تحقیق سمت و سوی جدیدی را بروی تحقیقات ضد سرطان گشود. اما نمی توان از متفورمین به عنوان داروی ضد سرطان استفاده نمود. ما هنوز نمی دانیم که آیا این دارو در بافتهایی که در معرض سرطان هستند نظیر سینه یا کولون با دوز معمولی که برای کنترل دیابت مصرف می شود ،تجمع می یابد؟ ما نمی دانیم آیا یافته های این تحقیق برای افراد غیر دیابتی نیز صادق است . اما امکان حفاظت از DNAدر برابر تخریب های اکسیداسیونی با استفاده از داروی متفورمین قابل انتظار نبود و این موضوع نیاز به انجام تحقیقات بیشتری در بسیاری از سطوح دارد.

منبع: www. Sciencedaily.com

Cancer prev Res; January 18 .2012 DOI: 10,1158/1940-6207.CAPR-11-0536